Wat is een landingspagina?

by | 09 April 2018

Ik hoor vaak: Wat is dat eigenlijk precies, een landingspagina? De termen die over het internet vliegen zijn soms ook echt niet bij te houden. Zeker niet als je net begint met het marketen van je eigen product. Een conversiepagina, oftewel landingspagina is een pagina die maar één doel heeft. Verkopen! In dit stuk leg ik je uit wat nu precies een landingspagina is en wat het verschil is met een gewone pagina op een website.

De pagina waar een bezoeker binnenkomt naar aanleiding van een campagne of zoekactie is erg belangrijk als je wilt dat je product een hoge conversie heeft. Dit artikel vertelt je wat een landingspagina is en waar deze aan moet voldoen, zodat jij de conversie van jou product kunt verhogen!

Landingspagina’s heb ik die nodig?

In digitale marketing is een landingspagina een op zichzelf staande (losse) pagina die speciaal is gemaakt voor een marketing- of reclamecampagne. Het is waar een bezoeker ” land” nadat ze hebben geklikt op een advertentie op bijvoorbeeld Facebook of in Google.

Landingspagina’s worden ontworpen met maar één doel, ze roepen op tot een bepaalde actie. Dit wordt in marketing termen meestal een Call to Action of CTA genoemd. Die term ben je misschien al eens tegengekomen.

Doordat landingspagina’s maar één doel hebben zijn ze de beste optie als je de conversie van je online advertentie campagne wil verhogen.

Om het verschil tussen een landingspagina en de andere pagina’s op je website helemaal te begrijpen, leg ik nu eerst het verschil tussen organisch zoekverkeer en betaald zoekverkeer uit.

Wat vind ik eigenlijk?

Op de afbeelding zie je een typische Google-zoekpagina. Dit zie je zelf ook vaak nadat je een zoekopdracht hebt ingetypt.

Hoe zien de zoekresultaten van google eruit

Er zijn vier hoofdgebieden op zo’n resultaten pagina:

1 & 4 Betaalde zoekresultaten.

2 & 3 Organische zoekresultaten

De organische zoekresultaten (2 & 3) staan niet bovenaan. Dit zijn de links naar bijvoorbeeld jouw eigen website die Google heeft gekozen om te laten zien als antwoord op de zoekopdracht. Dit is één van de grote redenen waarom je een website moet hebben. Zodat je gevonden kunt worden!

De betaalde zoekresultaten (1 & 4) zitten anders in elkaar. Bij een betaalde link kun je zelf kiezen waar de link naartoe gaat. Dit kan naar je homepage zijn, maar ook naar een pagina die je specifiek voor deze campagne hebt gemaakt. Een landingspagina.

De resultaten die google nu laat zien zijn alleen maar een voorbeeld, dit zelfde principe geld natuurlijk ook voor Facebook, Instagram en LinkedIn. Zodra je een advertentie maakt, kun je heel specifiek kiezen wie je advertentie te zien krijgt en waar de link van je advertentie naartoe gaat.

Conclusie

Dit artikel was een korte introductie in het fenomeen landingspagina. Ik ben van plan om alle onderdelen van een verkoop funnel te beschrijven. De landingspagina is daarbij de eerste stap. Heb je vragen? Of wil je leren om zelf een landingspagina te maken en zo je eigen product te verkopen? Neem dan gewoon even contact op. Ik help je graag.

Edit: Ik heb ondertussen ook een video gemaakt waarin ik laat zien hoe je een Landing page maakt!

Pin It on Pinterest

Share This