Meer bezoekers door afbeeldingen te optimaliseren met alt tags

by | 03 september 2017

Deze keer heb ik een eenvoudige, maar super belangrijke tip voor je over het gebruiken van alt tags. Er zijn heel veel zaken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je website. Afbeeldingen zijn daarbij soms een beetje een ondergeschoven kindje.

Alt tags, het juiste formaat van de afbeeldingen en het geven van een  goede beschrijving zijn allemaal zaken waar je dus -naast goede content- ook zeker aandacht aan moet geven. Met een mooi woord is het optimaliseren van je afbeeldingen onderdeel van je SEO, je Search engine optimization. Doe je dit goed, dan krijg je vanzelf meer bezoekers.

Google kijkt bij het crawlen (doorzoeken) van je website, niet alleen naar je paginatitels en de inhoud van je tekst, maar ook naar de afbeeldingen die je gebruikt. Wij denken dat Google slim genoeg is om te snappen wat er te zien is op je plaatjes, maar helaas…..

Niemand is zo slim, zelfs Google niet!

Vaker gevonden worden in Google

Als je wilt dat je afbeeldingen goed geïndexeerd worden, dan moet je Google vertellen wat er te zien is op je plaatjes. Dit kun je doen door de alt-tags in te vullen. Doe je dat goed dan komt je website vanzelf hoger te staan in de zoekresultaten. Misschien wel op de eerste pagina als je het goed aanpakt.

Dat is dus helder, maar hoe pak je het optimaliseren van je afbeeldingen nu aan?

Ik heb ervoor gekozen om je te laten zien om niet alleen de alt tags toe te voegen, maar je afbeeldingen compleet te optimaliseren met onderstaande 7 tips.

Het kan je wat tijd kosten, maar de winst zal je zeker merken!

1. Je slaat je afbeeldingen op in het juiste formaat.

Het formaat dat je nodig hebt! Dus geen afbeeldingen van 2 mb uploaden! 100kb is een mooie grens om jezelf aan te houden. De juiste maten zijn meestal te vinden in de documentatie van je thema. Een handige manier om ze op precies de goede maat op te slaan is door gratis Picresize te gebruiken.

2. Je comprimeert je afbeeldingen om ze zo klein mogelijk te maken.

Dit kun je heel goed gratis doen op Kraken Hiermee haal je nog wat overbodige kb’s weg.

3. Je geeft je afbeeldingen een goede duidelijk naam.

Dus niet foto312.jpg. Of Download_resize_16.jpg. Sla alle afbeeldingen die je gebruikt op in dezelfde map op je computer.

4. Upload je afbeelding naar de Media Bibliotheek.

Dit kun je doen door ze vanuit de verkenner te slepen. Of door ze aan te klikken.

5. Zodra je je afbeelding uploadt wordt bij Titel automatisch de titel van je afbeelding ingevuld.

De titel kun je nu nog aanpassen. Denk aan je doelgroep. Wat zoeken je lezers? Wat voor oplossing biedt je artikel of pagina? Benoem dit in de titel. Een goede titel maakt het voor Google duidelijker wat de relatie is tussen je pagina inhoud en je afbeelding.

Maak je eigen website samen met mij. We gaan het samen doen.

Maak je eigen website samen met mij

6. Vul de Alt-tag in.

Alt betekent in dit verband Alternatief. Deze tags zijn met name bedoeld voor mensen die de afbeeldingen niet kunnen zien. Zij horen wat er in de Alt-tag is ingevuld. Toegankelijkheid staat hoog op de lijst bij Google, door het niet invullen van de Alt-tags snij je jezelf dus enorm in de vingers. Probeer te vertellen wat er te zien is en tegelijk je oplossing of dienst te noemen.

Je geeft zo niet alleen een volledige beschrijving van de foto maar optimaliseert de foto voor de zoekresultaten.

 

Media uploader en alt tags toevoegen wordpress. Zorg dat je site beter gevonden wordt.

Media uploader en alt tags toevoegen wordpress

7. Vul ook de omschrijving in bij je afbeelding.

Stel je voor dat Google je laat zien in de zoekresultaten. Dan is deze foto voor iemand die op zoek is naar concrete informatie over het verbeteren van zijn website toch sneller interessant dan een foto zonder goede titel, beschrijving en alt tags.  Of denk jij van niet?

Samenvatting:

Het is heel erg belangrijk dat je je afbeeldingen een optimale beschrijving geeft. Met optimale beschrijvingen van je afbeeldingen kun je hoger komen in de zoekresultaten. Omdat Google niet kan zien wat er op de afbeeldingen staat, bepaalt de beschrijving ervan hoe interessant en relevant jouw afbeelding is voor de zoeker. De Alt-tag en de beschrijving zijn een ideale mogelijkheid om je afbeelding te optimaliseren.

Heb jij resultaten geboekt door je afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines? Wat ging er goed en wat niet?

Pin It on Pinterest

Share This