7 redenen waarom je een nieuwe website nodig hebt

by | 16 augustus 2016

Dus…..

je hebt net een nieuwe website laten maken. Je bent helemaal blij. Het is net als met een nieuwe auto. Je kunt nog ruiken dat hij nieuw is 🙂

Het laatste waar je dan nu over wil nadenken, is wanneer je met een nieuwe site moet beginnen. Je site kostte namelijk veel te veel tijd en geld. Je had het het het liefste natuurlijk allemaal zelf willen doen…. Het was dan ook zware bevalling, maar samen met de ontwerper is het toch allemaal gelukt!

Website af en online dus: “Nieuwe site” is eindelijk van je to-do-lijstje af.

En dan begin ik nu meteen over iets waar je helemaal niet over na wil denken: Hoe lang duurt het voor je je een nieuwe site nodig hebt?

To-do-lijstje

Ik weet echt wel dat veel ondernemers zich er niet echt mee bezig houden hoe actueel of mooi hun website is. Het is iets dat op het lijstje staat en als het eenmaal ‘af’ is, dan is het uit het systeem. Maar kijk eens goed naar je eigen site, bekijk eens wat sites van concurrenten. Jouw onderneming draait om klanten en veel klanten meten de betrouwbaarheid van je bedrijf af aan je website.

Het is dus enorm belangrijk dat je site er professioneel en up-to-date uitziet. Ziet je website eruit alsof hij van voor 2010 is, dan sta je al 3-0 achter.

Dus nog een keer….

Hoe lang is een website houdbaar? Lijkt niet zo’n ingewikkelde vraag.

Het antwoord is alleen niet zo eenvoudig. Maar dat had je vast wel verwacht 😉  Er zijn enorm veel factoren die een rol spelen bij de vraag of een site verouderd is.

Het kort door de bocht antwoord is: Een website is 2 tot 3 jaar houdbaar. Is dat een vaste regel? Nee natuurlijk niet. Maar net als in mode en interieur ontwerp zijn er trends in webdesign. Na een jaar of 2 zie je gewoon dat een site er niet helemaal ok meer uitziet.

Wat zijn dan de factoren die de houdbaarheid mede bepalen?

Voor of achter?

Is je ontwerper een trendsetter?

Er zijn website designers, die graag tot het uiterste gaan. Er zijn ook ontwerpers die niet vernieuwen. Zij produceren ‘standaard’ sites die 2 jaar (of 5 jaar ;-( ) geleden ontzettend populair waren.
Vaak heeft deze factor ook invloed op de prijs van een site ontwerp. Het ontwerp talent van je bouwer is in ieder geval een belangrijke factor. Ontwerpers die een site maken die volgend jaar helemaal in zal zijn en waarvan niemand dit nu nog weet. Daar kan je waarschijnlijk wel 3 tot 5 jaar mee, voordat het je site op iets uit een ander decenium begint te lijken.

Liep je ontwerper achter de feiten aan?

De andere kant van het spectrum. Niet leuk en pijnlijk, maar het gebeurt. Je wilde niet teveel betalen, of je had gewoon geen geld. Iedereen heeft wel een handige buurjongen, of een collega die in het weekend of ‘s avonds websites maakt. Je hebt waarschijnlijk dan ook niet veel betaald. Jij blij en je buurjongen kan een weekend op stap.

Maar het betekent waarschijnlijk ook, dat je geen professionele site hebt. Je hebt misschien geen eigen domeinnaam. Maar bijvoorbeeld: htttp://www.mijnbedrijf.gratiswebsite.nl

Je mail komt en gaat via je google account en je site ziet eruit als het model van vorig jaar.

Het euforische gevoel dat dat het hebben van een site van je to-do-lijstje af was, is jammer genoeg van korte duur.

Is je huisstijl veranderd?

Logisch natuurlijk. Je site en je huisstijl zijn één geheel, dus herontwerp je site. Doe het gewoon, niet wachten! Je klanten krijgen anders een heel raar onprofessioneel beeld van je bedrijf en dat is het laatste dat je wilt.

Is of wil je je bedrijf veranderen?

Zijn er concurrenten bijgekomen? Waarom gaan mensen wel naar het restaurant van je concurrent en blijven jouw tafels leeg? Onderscheidt je door de mooiste en actueelste site. Zorg dat de dagmenu’s erop staan, laat zien hoe je bedrijf eruit ziet en zorg dat mensen online kunnen reserveren.

Coach je mensen 1-op-1, maar heb je besloten dat je je kennis graag wil delen met een breder publiek? Maak van je coachingstraject een cursus!

Er kunnen 1000-en redenen zijn voor een redesign. Je bedrijf is constant in beweging. Toch?

Checklist!

Wie houdt er nu niet van een checklist, ik wel in ieder geval. De redenen voor de houdbaarheid van een website varieren enorm.

Ik vat het daarom even samen:

  1. Ziet je site er nog modern uit? (Bij twijfel, vraag je buurjongen. Die weten dit soort dingen)
  2. Schaam je je voor je site? Hoor je jezelf vaak zeggen: Ja, ik ben echt van plan om daar wat aan te gaan doen binnenkort.
  3. Doet alles het nog? Zijn de links nog actueel, de afbeeldingen nog zichtbaar en klopt je bedrijfsadres nog?
  4. Is je huisstijl veranderd? Is je website oranje met een zwierige letter. En presenteer je je nu als zakelijk merk met een zilveren huisstijl?
  5. Heeft je concurrent een betere site?
  6. Zijn je bedrijfsactiviteiten veranderd?
  7. Wanneer heb je voor het laatste de inhoud bijgewerkt? Vorige maand? Een jaar geleden? Vijf?
Charles Darwin “Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.”

Bijgekomen van de schok? Geen paniek. Ik help je graag 🙂

Als je eens wilt sparren over je site of je bedrijf kan je hier meteen een afspraak plannen. Kennismaken kost niks en ik heb altijd wel een paar tips voor je waar je snel mee aan de slag kan.

Nog heel even.....

Wil jij GRATIS je eigen huisstijl maken? Eenheid creëren in je eigen merk?

Ik heb de video training bijna af! 

Meld je aan en ontvang nu al een Canva cheatsheet, zodat je vast een begin kunt maken.

Ik hou je op de hoogte!

 

Marleen

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This