by | 02 februari 2018

De 11 slimste Low budget marketing ideeën voor ondernemers.

Heb je niet veel geld om aan je marketing te besteden? Er zijn genoeg manieren om je bedrijf te promoten, zonder dat het je bakken met geld kost. Ik ga je helpen om zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen! Hieronder volgen 11 slimme marketing ideeën voor ondernemers met een klein budget.

1. Content = King

De tijd dat je je teksten vol kon gooien met enorm veel zoekwoorden is al lang afgelopen. Google kijkt naar veel meer factoren tegenwoordig. Wil je dus goed gevonden worden, dan is het schrijven en delen van inhoudelijk sterke artikelen het allerbelangrijkste!

Kan je zelf goed schrijven en vind je het leuk? Super! Heb je er (net als heel veel ondernemers) meer moeite mee, dan kun je het iemand anders laten doen. Of je nu zelf gaat schrijven of iemand anders vraagt, ik heb een paar tips voor je.

Lijstjes (zoals dit artikel!) zijn altijd een goed begin. [ De … beste manieren om  …. ] Je kunt ook een overzicht maken met tips, of de nieuwste ontwikkelingen in jouw niche beschrijven. Kijk voor inspiratie ook naar de blogs die je zelf graag leest en probeer ook eens een blog titel generator zoals http://seopressor.com/blog-title-generator/ of https://www.hubspot.com/blog-topic-generator uit. Ze zijn in het Engels, maar daar heb je Google translate weer voor 🙂

2. Maak video’s

Video content kan heel veel waarde hebben. Wist je dat Youtube na Google de belangrijkste zoekmachine is? Video gaan maken is best een grote stap & video’s laten maken is erg duur. Gelukkig zijn er genoeg manieren om zelf aan de slag te gaan.

Als je gaat opnemen zijn een camera en microfoon erg handig. Ik gebruik zelf een hd webcam en een externe microfoon. Het geluid dat de microfoon van je laptop of telefoon opneemt wil je echt niemand aandoen. Mijn microfoon heb ik hier gekocht. Let erop dat je een microfoon koop die je aan kunt sluiten op je computer. Ik heb er één met een usb uitgang. Een hd webcam  hebben ze ook 🙂

Als je video te ingewikkeld vindt kun je ook dia’s gebruiken. Je kunt een presentatie maken in Canva of in Google Slides en deze omzetten naar video. De Canva presentaties kun je opslaan als pdf en converteren met deze gratis tool.  

Je kunt de presentatie die je gemaakt hebt in Google Slides afspelen en tegelijk je scherm opnemen met Screencast-o-matic. Met deze gratis tool kun je maximaal 15 minuten opnemen. Je kunt je opname vanuit Screencast-o-matic eenvoudig op youtube zetten. Helaas kun je met de gratis versie niet editen en geen geluid toevoegen.

Ik gebruik zelf de software van Movavi voor het opnemen en bewerken van video’s. Ik heb enorm veel tools getest van gratis tot de allerduurste. Movavi is goedkoop, doet precies wat ik wil en is niet ingewikkeld. Wil je Movavi (met 20 % korting!) proberen dan kun je het hier bekijken.  Edit juni 2018: Of mijn recensie lezen van  Movavi Screen Capture Studio.

3. Ga op zoek naar advertentietegoed met korting.

Een advertentiecampagne op bijvoorbeeld LinkedIn of via AdWords kan al snel duur worden. Er zijn, zeker als je nog niet eerder hebt geadverteerd, altijd wel kortingscodes te vinden voor gratis advertentietegoed. Probeer eens te googelen op “gratis adverteren op linkedin” of “korting adverteren op adwords”. Elke adverteerder bij AdWords krijgt minimaal 75 euro om mee te beginnen. Dat is toch snel verdiend 🙂

4. Netwerk je suf online.

Maak zakelijke accounts aan bij alle grote social media sites – Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, en Pinterest. Ga daarna goed kijken waar jouw gewenste publiek zit en concentreer je daarop. Post wel content op alle andere kanalen. Laat je neus wel zien dus! Maar als je ZZP-er bent of een klein bedrijf runt kun je niet overal aanwezig zijn. Kies dus, maar doe het bewust.

Posten van content kun je op veel manieren doen. Gebruik Stencil om voor elke social media een andere uiting te maken en deze snel te delen. gebruik Buffer, Tweetdeck of Hootsuite om je postings in te plannen.

Een superhandige tool om je blogs druppelsgewijs naar je social media kanalen te verspreiden is Missinglettr. Ik heb er hier een review over geschreven.

5. Doe-Het-Zelf Visuals.

Elk blog, elke uiting op social media, elke banner moet ontworpen worden. Niet elke ondernemer heeft het geld om daar iemand voor in te huren. De laatste jaren is er door de vraag naar tools waarmee je eenvoudig en snel visuals kan maken een enorme sprong gemaakt. Tools zoals Canva en Stencil zijn hier super goed in. Canva gebruik ik zelf voor het maken van visuals voor mijn blog, Stencil gebruik ik voor het delen van informatie op social media. 

Ben je wat handiger en wil je echt vanaf 0 beginnen met je ontwerp, dan raad ik je de programma’s van Affinity aan. Geweldige alternatieven voor het Photoshop en Illustrator van Adobe en veeeeele malen goedkoper. 

6. Maak gebruik van cijfers.

Er worden enorm veel studies gedaan. Sommige van deze studies zijn bloedserieus, anderen meer grappig bedoeld, maar de data van veel studies zijn openbaar! Een goudmijn dus.  Ga op zoek naar data die iets zegt over jouw bedrijf of over jouw bedrijfstak. Bekijk vooral de sites van het ministerie van RVO en het CBS.

Cijfers zijn niet altijd even populair, maar jij kan de belangrijkste of leukste bevindingen uit de brij van cijfers halen.

Zorg er daarna voor dat je verhaal er leuk uitziet. Maak een infographic, gebruik foto’s en vind er vooral zelf iets van! Voor je het weet heb je een nieuw blog geschreven.  

Zo maak je data die anders door niemand bekeken worden ineens relevant. Let er wel op dat je altijd de bronnen citeert.

7. Recycle je eigen Content.

Je kunt niet alleen data van anderen gebruiken om nieuwe blogs te maken.

  • Je kunt ook je eigen blogs gebruiken om iets nieuws te maken.
  • Schrijf een webinar of video tutorial uit en maak daar een blog van.
  • Maak van een webinar een video tutorial.
  • Gebruik je blogs en bundel ze in een ebook.
  • Gebruik het ebook als weggever op je website om je email lijst te laten groeien. 

Tip: Lumen5  Is super makkelijk en gratis te gebruiken om korte video’s te maken van je blogposts!

Wees niet bang om de content die je al hebt opnieuw te gebruiken. De kans is heel erg groot dat mensen je oude content niet gezien hebben. Dus voor al die mensen is het 100% nieuw!

8. Maak gebruik van je bestaande fans.

Mond-op-Mond reclame is een manier van marketing die je zeker niet moet onderschatten. Je kunt je bestaande klanten hier super goed voor gebruiken. Zij weten immers al wat ze aan je hebben en zijn tevreden over wat jij ze biedt. Om hen daarvoor te bedanken kun je een beloningssysteem creëren.

Biedt je bestaande klanten een maand korting, of een extra dienst aan als ze iemand naar je doorverwijzen. Maak wel duidelijk welke voorwaarden je hierbij hanteert. Geldt de beloning voor het doorverwijzen van een lead of alleen als de lead een betalende klant wordt?

9. Visitekaartjes wedstrijd.

Zet een grote glazen bak bij de receptie, of bij je kassa. Zet er een kaartje bij waarop je vraagt om visitekaartjes in ruil voor een kans op het winnen van een gratis etentje, twee uur advies, een proefrit in een dure auto. En klaar. Super eenvoudig en effectief.

Er kan er natuurlijk maar één winnen, maar je hebt wel heel veel nieuwe mensen die je kunt gaan mailen. Mail ze om ze te bedanken voor hun deelname en geef ze direct korting op het product dat je weg gaf. Grote kans dat ze daar interesse in hadden!

10. Email Marketing.

Er wordt nog steeds gezegd ‘The money is in the List’.  Er zijn mensen die er zelfs van leven om je te leren hoe je je email marketing succesvol kunt maken.

Email marketing blijft een goede manier om mensen kennis te laten maken met jou en met je merk/bedrijf.  Maar het is ook nog steeds een van de beste manieren om je bestaande klanten te betrekken bij je bedrijf.

Maak van website bezoekers, mensen die lid zijn van je netwerk door een weggever aan te bieden. Een ebook of checklist is vaak een goed idee.

Je kunt beginnen met een gratis platform zoals MailChimp, maar schakel zodra je iets meer geld hebt over naar een ander systeem dat wat betrouwbaarder en overzichtelijker is. Zelf ben ik fan van Convertkit en GetResponse. GetResponse heeft ook functies voor webinars en landingspagina’s, ben je van plan om die te gaan gebruiken op termijn dan is dit een hele goed Alles-in -één tool. ConvertKit is een heel duidelijk en goed te begrijpen systeem, het is meester in het het creëren van geautomatiseerde email systemen. Probeer ze allebei zeker uit.

11. Laat jezelf zien!

Lokale SEO lijkt online wel een toverwoord tegenwoordig, maar niks werkt zo goed als jezelf gewoon laten zien. Zorg dat de mensen in je omgeving weten wat jij doet.  Gooi daarom een paar magneetstickers tegen je auto aan  Makkelijk te plaatsen en niet duur. Je auto professioneel laten bestickeren kan natuurlijk ook.

Zo kan iedereen zien wat je doet en waar ze je kunnen vinden.

Tot slot

Heb ik nog goedkope marketing tactieken gemist? Ik ben van plan om dit artikel te blijven updaten, dus als je goede ideen hebt hoor ik het graag!

 

Ik heb deze post geschreven om tips te delen. Maar tijdens het schrijven kwam ik erachter, dat tips niks waard zijn zonder de tools waarmee je dit kunt uitvoeren. Ik ben van plan om bij elke tip een aparte post te schrijven, voor zover ik dat nog niet heb gedaan. Ik wil dit artikel ook actueel houden, door het aan te blijven vullen met mijn favoriete tips, tools en links!

Edit juni 2018: Movavi Screen Capture Studio recensie.

Handtekening Marleen-300-bij-255

Pin It on Pinterest

Share This